Friedrich Ungerer - Publications

item4b2

Monographs

COLcover

NEW BOOK:

How Grammar links Concepts.
Verb-mediated constructions, attribution, perspectivizing.

Amsterdam & Philadelphia: Benjamins 2017.

More details ->

Dramatische Spannung in Shakespeares Tragödien (Diss.), München 1964.

Syntax der englischen Adverbialien, (Habil.schrift), Tübingen 1988.
(Summary in: English and American Studies in German 1988, Tübingen 1989, p. 28-30)

An Introduction to Cognitive Linguistics, London: Longman 1996
(together with H. J. Schmid)

An Introduction to Cognitive Linguistics, Tokyo: 1998 (Japanese edition)
An Introduction to Cognitive Linguistics, 1998 (Korean edition)
An Introduction to Cognitive Linguistics, 2001 (English edition for China)

An Introduction to Cognitive Linguistics, 2nd rev. ed. London: Pearson Longman 2006
(together with H. J. Schmid)
An Introduction to Cognitive Linguistics, 2nd English edition for China 2008
Translated 2nd Korean edition. Thaehaksa Publishing House 2010
Translated Chinese edtion. 2011

Introneu IntroKor2010 IntroChin2011
Introalt1 IntroJap

2nd ed. 2006

2nd Korean ed 2010

Chinese ed 2011

First edition 1996

Japanese ed. 1998

Englische Grundgrammatik, Stuttgart:Klett 1979 etc (together with P. Pasch and D. Marks)
De Engelse Schoolgrammatica, Groningen 1984 (Dutch edition)

Grundgrammatik, Stuttgart: Klett 1989, 23th impr. 2009
Grundgrammatik neu, Stuttgart: Klett 2001 (with P. Pasch, P. Lampater und R. Hellyer-Jones)

Grundgrammatik Kurzfassung, Stuttgart: Klett 1989,
Grundgrammatik Kurzausgabe, Stuttgart: Klett 2001, 15th impr. 2010

A Guide to Grammar, Stuttgart: Klett 2004
A Guide to Grammar new, Stuttgart: Klett 2004 (with P. Pasch, P. Lampater and R. Hellyer Jones)

Grammatik des heutigen Englisch, Stuttgart: Klett 1984, 20th impr. 2008 (with G.E.H. Meier, K. Schäfer und S. Lechler)

A Grammar of Present-Day English ( English version), Stuttgart: Klett 1984, 14th impr. 2009

Englische Grammatik heute, Stuttgart: Klett 2000, most recent impr. 2017

GGKurzausg201 GuidetoGr
Ghe GHEE2 EGH2017

15th imp. 2010

publ. 2004

20th impr. 2008

15th impr. 2011

most recent impr. 2017

Edited volumes

Kognitive Lexikologie und Syntax, Rostocker Beiträge zur Sprachwissenschaft 5 (1998), Herausgeber, Einleitung.

English Media texts past and present: Editor and introduction Amsterdam: Benjamins (2000)

item4b1

Articles

Most recent:
Die systematische Interaktion von Englisch- und Lateinunterricht aus der Sicht des Englischen, in: S. Doff und S. Kipf (Hg.), English meets Latin - Unterricht entwickeln, Schulfremdsprachen vernetzen. Bamberg: Buchner 2013: 50-68.

Programme für den neusprachlichen Grammatikunterricht, Der Fremdsprachliche Unterricht(= DFU) 3(1969): 28-34.

Vorbereitung und Besprechung zeitbezogener Texte im Englischunterricht der Oberstufe DFU 7 (1973): 2-19.

Überlegungen zu einer didaktischen Grammatik für den Englischunterricht, DFU 8 (1974): 21-35.

Plädoyer für die Variationsübersetzung . Der Fremdsprachliche Unterricht 11 (1977), 67-68

Try this drill. Der Fremdsprachliche Unterricht 13 (1979); 74-76.

Schulstress und Übungsformen. Der Fremdsprachliche Unterricht 14 (1980): 307-309.

Kommunikativer Englischunterricht und die lexiko-semantische Organisation der Grammatik, in: G. Neuner (hg.), Pragmatische Didaktik des Englischunterrichts, Paderborn: 69-83.

Zur Auswahl des Beispielmaterials in Schulgrammatiken, DFU 14 (1980): 103-114.

Passiver Lernwortschatz, DFU 15 (1981): 186-197.

Der Shakespeare-Kanon für den Schulunterricht, in: R. Ahrens (hg.), Shakespeare, Didaktisches Handbuch, München 1982: 219-239.

Fragen der kursorischen und statarischen Lektüre bei der Shakespeare-Behandlung, in: R. Ahrens (hg.), a.a.O., 371-392.

Guidelines for a Multi-Purpose Teaching Grammar, in: G. Leitner (hg.), The English Reference Grammar, Tübingen 1986: 103-124.

Scope as Syntactic Principle, in: Müllenbrock,H.J./R. Noll-Wiemann (hg.), Anglistentag 1988 Göttingen Vorträge. Tübingen 1989: 338-351.

What makes a linguistic sign successful ? Towards a Pragmatic Interpretation of the Linguistic Sign, Lingua 83 (1991): 155-181

Acronyms, Trade Names and Motivation, Arbeiten aus Anglistik und Amerikanistik 16, (1991): 131-158.

Basic level concepts and parasitic categorization - an alternative to conventional semantic hierarchies, ZAA (1994):

The linguistic and cognitive relevance of basic emotions, in: Dirven, René & Johan Vanparys (eds.), Current Approaches to the Lexicon, Ffm 1995: Lang, 185-209

Sprachsystem und Sprachtätigkeit in kognitiver Sicht, in: Beier, Rudolf (hg.), Sprache: System und Funktion, Ffm: Lang 1996, pp. 235-249.

Emotions and emotional language in English and German news stories, in: Niemeyer, Susanne & René Dirven (eds), The Language of emotions, Amsterdam: Benjamins 1997, pp. 307-328.

Printmedien für den Englischunterricht auf der Sekundarstufe II, in: Siebold, Jörg (hg.), Sprache und Medien. Rostocker Beiträge zur Sprachwissenschaft 3 (1997): 105-123

Englische Komposita und Kategorisierung, in: Ungerer, Friedrich (hg), Kognitive Lexikologie und Syntax, Rostocker Beiträge zur Sprachwissenschaft 5 (1998): 77-98. (zusammen mit Hans-Jörg Schmid)

The conversational game: a discourse-linguistic approach to Agatha Christie's detective novels, in: Klaus, H Gustav Klaus/ Stephen Knight(eds.), The Art of Murder, Tübingen: Staufenburg 1998: 90-107.

The choice between adverbs and adverbial phrases. , in: Schulz, Rainer (hg), Making Meaningful Choices, Tübingen: Narr 1998:259-275

Newspapers as text ensembles, in: Diller, Hans-Jürgen & Gert Stratmann (eds), English Via Various Media, Heidelberg: Winter 1999: 17-37.

Iconicity in word-formation, in: Naenny, Max & Olga Fischer (eds), Form Miming Meaning, Amsterdam: Benjamins 1999: 307-324.

Muted metaphors and activated metonymies in advertising, in: Antonio Barcelona (ed)., Metaphor and metonymy at the crossroads, Berlin: Mouton de Gruyter 2000: 321-340.

News stories and news events: a changing relationship English Media texts: past and present; Benjamins (2000)

Basicness and conceptual hierarchies in foreign language learning A corpus-based study. in: Martin Pütz et al. (eds.), Applied Cognitive Linguistics II: Language Pedagogy, Berlin: Mouton de Gruyter 2001: 201-222

Arbitrariness, iconicity and motivation. in: Alan Cruse, Franz Hunds-nurscher, Michael Job, Peter Rolf Lutzeier (Hg.). Lexikologie - Lexicology, Ein internationales Handbuch zur Natur und Strukur von Wörtern und Wortschätzen, Berlin: de Gruyter 2002: 371-380.

When news stories are no longer stories. The emergence of the top-down structure in news reports in English newspapers, in: Andreas Fischer, Gunnel Tottie und Hans Martin Lehmann (hg.): Text Types and Corpora. Studies in Honour of Udo Fries. Tübingen: Narr 2002, 91-104.

The conceptual function of derivational word-formation in English Anglia 120 (2002), 534-567.

Ads as news stories, news stories as ads: the interaction of advertisements and editorial texts in Östman, Jan-Ola and Anne-Marie Simon-Vandenbergen (eds.), Media Discourse – extensions, mixes, and hybrids, special issue of Text 24-3 (2004): 307-328.

Historische Zeitungstexte: Der Untergang der Titanic, in Der Fremdsprachliche Unterricht Englisch, 38, Heft 71 (2004): 30-35.

Szenario-Präsentation – Alternative zum wissenschaftlichen Seminarrefe-rat? In: Linke, Gabriele (ed.) - New Media – New Teaching Options? Anglistik und Englischunterricht (2006) 68: 133-156.

Iconic text strategies. Path, sorting & weighting, kaleidoscope. In: Tabakowska, Elzbieta, Christina Ljungberg and Olga Fischer. Eds. Insistent Images. Iconicity in language and Literature vol. 5. Amsterdam: Benjamins 2007: 227-243.

Derivational morphology and word-formation. In Geeraerts, Dirk & Hubert Cuyckens. The Oxford handbook of Cognitve linguistics, Oxford: Oxford University Press 2007: 991-1025.

Cognitive Linguistics. Simpson, James (ed.). in: The Routledge Handbook of Applied Linguistics. London: Routledge 2011: 611-624 ((together with Hans-Jörg Schmid)

Also: Reviews (about two dozens).

item4b2a

Text books and teaching materials for schools

Most recent:
Salve & hello. Portfolio für den parallelen Fremdsprachenunterricht in Latein und Englisch, Bamberg: Buchner 2014.

Modern Life. Lese- und Arbeitsbuch für die Oberstufe, Stuttgart: Klett 1971 (co-author)

Stories in Structures. Elementary Programs for beginners. Stuttgart: Klett 1972

Topical Texts. Comprehension Pieces Upper Level. Stuttgart: Klett 1972 etc

Past tense or present Perfect? Schwerpunktprogramm. Stuttgart: Klett 1975 (together with Wulf Praeger).

Learning English Modern Course, Ausgaben für Gymnasien, 6 Bvol. Stuttgart: Klett 1974-1979 etc (co-author).

Learning English Modern Course, Ausgaben für Realschulen, 4 Bde. Stuttgart: Klett 1974-1979 etc (co-author)

Learning English Modern Course, Ausgaben für Hauptschulen. 5 vol. Stuttgart: Klett 1974-1979 etc (co-author)

Compact Course (für Englisch als 2. Fremdsprache), 4 Bde, 1979-1982 etc (co-author).

Modern Life. Revised edition. Stuttgart: Klett1981 etc (co-author).

Additional teaching materials (co-author)

item4b3

Current research ->

Back to homepage ->

NEW BOOK ->

Last update: August 2017